VELKOMMEN TIL OPERABIO I VIG BIO
SÆSON 2025-26
Så er vi klar med The Metropolitan Opera sæson 2025-26. I alt 8 fastbookede opera transmissioner.
Vi starter sæsonen søndag den 2. november kl. 10.30 med en ny produktion af Vincenzo Bellinis La Sonnambula (Søvngængersken), Puccinis LA BOHEME søndag den 23. november og Umberto Giordanos ANDREA CHÉNIER søndag den 21. december. Og så slutter vi året af med Strauss romantiske ARABELLA, som vi viser den 31. december og siger Godt Nytår med et glas bobler.
Detaljer og resten af operaprogrammet i 2025-26 vil blive lagt her på hjemmesiden i løbet af juni måned, hvor også billetsalget vil være klar.
Som tidligere indeholder forestillingen en introduktion af en kendt operasanger, og i pauserne samtale med sangerne, dirigenten, instruktøren m.fl. samt et kig bag scenen. Operaerne synges på originalsproget med engelske undertekster.
På snarligt gensyn og med mange forventningsfulde operahilsner
Bente
OPERAPROGRAM 2024/25 KLIK HER
Operabio Søvngængersken
Søndag den 2. november kl. 10.30
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage og oplev Bellinis drømmeopera….
Den italienske operakomponist Vincenzo Bellini er melodiens mester, hvilket er tydeligt i denne operaperle Søvngængersken fra 1831, hvor div. kærlighedsforviklinger opstår, da hovedpersonen Amina går i søvne. Nadine Sierra synger den krævende, virtuose hovedrolle, som er komponeret med en fin kombination af uskyld og charme. Søvngængersken stikker dybere end en komedie med sine gribende karaktererudviklinger og i stjernetenoren Villazóns opsætning udforskes operaens drømmende fortælling ud fra et psykologisk perspektiv, situeret i operaens oprindelig miljø: de schweiziske alper.
Musik: Vincenzo Bellini Libretto: Felice Romani
Medvirkende:
Amina: Nadine Sierra
Lisa: Sydney Mancasola
Elvino: Xabier Anduaga
Rodolfo: Alexander Vinogradov
Dirigent: Riccardo Frizza
Produktion: Rolando Villazón
Scenografi: Johannes Leiacker
Kostumedesign: Brigitte Reiffenstuel
Lysdesign: Donald Holder
Projektioner: Renaud Rubiano
Koreografi: Leah Hausman
Operabio La Bohéme
Søndag den 23. november kl. 10.30
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage og oplev den mest romantiske operaer af dem alle….
Giacomo Puccinis La Bohème fra 1896 er blandt verdens mest elskede operaer med sit glødende kærlighedsdrama mellem syersken Mimi og digteren Rodolfo. Zeffirellis opsætning lader det tidløse drama udspille sig i det oprindelige miljø, nemlig i 1800-tallets Paris blandt de fattige, idealistiske kunstnere, fulde af ungdommens livsmod en juleaften i et koldt kammer i latinerkvarteret. Sopranen Juliana Grigoryan har rollen som Mimi, med Freddie De Tommaso som den passionerede poet Rodolfo.
Musik: Giacomo Puccini
Libretto: Luigi Illica og Giuseppe Giacosa
Medvirkende
Mimì: Juliana
Grigoryan Musetta: Heidi Stober
Rodolfo: Freddie De Tommaso
Marcello: Lucas Meachem
Schaunard: Sean Michael Plumb
Colline: Jongmin Park
Benoît/Alcindoro: Donald Maxwell
Dirigent: Keri-Lynn Wilson
Produktion: Franco Zeffirelli
Scenografi: Franco Zeffirelli
Kostumedesign: Peter J. Hall
Lysdesign: Gil Wechsler
Længde:03:29
Operabio Andrea Chénier
Søndag den 21. december kl. 10.30
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage og svæv ind i den franske revolution med et stjernecast fra The Met…
Den italienske komponist Giordano henlagde denne opera, som havde premiere i 1896, til den franske revolution, hvor man følger den idealistiske digter Andrea Chénier, som i opsætningen fra New York bliver sunget af stjernetenoren Piotr Beczała over for en anden at de helt store operastjerner, nemlig Sonya Yoncheva, som Maddalena. Det er en dyster og tragisk historie, som er forfattet af samme librettist som skrev La Bohème, Madame Butterfly og Tosca – så ja, der er store følelser og dramaer på spil.
Musik: Umberto Giordano
Libretto: Luigi Illica
Medvirkende
Maddalena di Coigny: Sonya Yoncheva
Andrea Chénier: Piotr Beczała
Carlo Gérard: Igor Golovatenko
Dirigent: Daniele Rustioni
Produktion: Nicolas Joël
Scenografi og kostumer: Hubert Monloup
Lysdesign: Duane Schuler
Instruktør:Daniele Rustioni
Længde:03:31
Operabio Arabella
Søndag den 31. december kl. 11.00
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage og giv dig hen til fire timer med fantastisk musik af Richard Strauss i den elegante kærlighedshistorie om Arabella
Arabella er en skøn kærligheds- og forvekslingskomedie, hvor Arabella må gifte sig til velstand for at redde familiens økonomi, hvor søsteren Zdenka må udgive sig for at være en bror, og hvor Zdenkas udkårne er en fattig officer, som er forelsket i Arabella, som er forelsket i en fremmed mand… Der er karnevalsbal og elskov og forklædninger og forsoninger – og enestående musik af tyske Richard Strauss til en libretto af Hugo von Hoffmannsthal, som Strauss allerede havde samarbejdet med om fem operaer inden da. Kærlighedshistorien, som udspiller sig i 1800-tallets Wien, havde premiere i 1933 i Dresden.
I opsætningen fra The Met skal vi høre sopranen Rachel Willis-Sørensen i titelrollen, Louise Alder som søsteren Zdenka, og Tomasz Konieczny som grev Mandryka.
Musik: Richard Strauss
Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Medvirkende
Arabella: Rachel Willis-Sørensen
Zdenka: Louise Alder
Matteo: Pavol Breslik
Mandryka: Tomasz Konieczny
Waldner: Brindley Sherratt
Dirigent: Nicholas Carter
Produktion: Otto Schenk
Scenografi: Günther Schneider-Siemssen
Kostumedesign: Milena Canonero
Lysdesign: Gil Wechsler
Instruktør:Nicholas Carter
Længde:04:12
Operabio I Puritani
Søndag den 25. januar 2026 kl. 10.30
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage kom en tur tilbage til England i midten af 1600-tallet, svøbt ind i Bellinis smægtende musik
Puritanerne er Bellinis sidste opera og er i den sicilianske bel canto-stil, fuld af fængslende melodier og spektakulære koloraturer. Det er en historie om galskab og fornuft, om krig, kærlighed og vanvid iscenesat i den engelske borgerkrig, hvor spørgsmål om gud, pave, politik og konge deler vandene.
Det er en stærkt besat hovedrolle-kvartet, som The Met har valgt til denne opsætning og dermed garanti for at kunne nyde nogle gevaldigt flotte bel canto-arier undervejs.
Musik: Vincenzo Bellini
Libretto: Carlo Pepoli
Medvirkende
Elvira Walton: Lisette Oropesa
Lord Arturo Talbot: Lawrence Brownlee
Riccardo Forth; Artur Ruciński
Giorgio Walton: Christian Van Horn
Dirigent: Marco Armiliato
Produktion: Charles Edwards
Scenografi: Charles Edwards
Kostumedesign: Gabrielle Dalton
Lysdesign: Tim Mitchell
Bevægelsesinstruktør: Tim Claydon
Længde:03:47
Operabio Tristan og Isolde
Søndag den 29. marts 2026 kl. 10.30
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage og oplev Lise Davidsen i en af de største operaroller…
Endelig kan vi opleve Lise Davidsen debutere i en af operaverdens mest krævende og ikoniske roller, nemlig som Isolde i Wagners mesterværk om kærlighed og død. Det har mange ventet længe på. Og det kan næsten kun blive helt fantastisk.
Om musikken i Tristan og Isolde er der skrevet hyldekilometervis af bøger – om Wagners ledemotiver, om den særlige ”tristan-akkord”, om den fantastiske slut-arie… Det er en i særklasse musikdramatiske rejse, man kommer på i operaen, og den skal man virkelig unde sig selv. Også i biografen. Man behøver ikke læse op på al litteraturen. Man kan også bare sætte sig i salen og lade sig rive med…
Opsætningen fra The Met er lagt i hænderne på en ung, visionær instruktør, Yuval Sharon, og bliver efter sigende nyskabende i sit greb.
Musik og libretto: Richard Wagner
Isolde: Lise Davidsen
Brangäne: Ekaterina Gubanova
Tristan: Michael Spyres
Kurwenal: Tomasz Konieczny
King Marke: Ryan Speedo
Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
Produktion: Yuval Sharon
Scenografi: Es Devlin
Kostumedesign: Clint Ramos
Lysdesign: John Torres
Projektioner: Ruth Hogben
Koreografi: Annie-B Parson
Længde:05:12
Operabio Eugene Onegin
Søndag den 10. maj 2026 kl. 10.30
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage og lad dig hylde ind i Tjajkovskijs romantiske toner…
Den unge Tatjana er heltinde i Tjajkovskijs romantiske opera fra 1879, som er baseret på Aleksandr Pusjkins mesterværk fra perioden 1823-32, om kærlighed og stolthed, følelser og fornuft, i Rusland i 1820’erne. Tatjana forelsker sig i Eugen Onegin, men bliver afvist. Senere er rollerne byttet om – nu hvor Tatjana har udviklet sig fra en sentimental teenager til en stærk kvinde. Den rejse kommer publikum med på gennem operaens 4 timer (inkl. pause) uden at kede sig et øjeblik, med fantastisk musik, fuld af stemninger, storladenhed og melankoli i et umiskendeligt russisk univers.
Musik: Peter Tjajkovskij
Libretto: Peter Tjajkovskij og Konstantin Stepanovich Shilovsky
Medvirkende:
Tatiana: Asmik Grigorian
Olga: Maria Barakova
Filippyevna: Stephanie Blythe
Lenski: Stanislas de Barbeyrac
Eugene Onegin: Igor Golovatenko
Prins Gremin: Alexander Tsymbalyuk
Dirigent: Timur Zangiev
Produktion: Deborah Warner
Scenografi: Tom Pye
Kostumedesign: Chloe Obolensky
Lysdesign: Jean Kalman
Projektioner: Ian William Galloway og Finn Ross
Koreografi: Kim Brandstrup
Instruktør:Timur Zangiev
Længde:04:05
Operabio Frida og Diegos sidste drøm
Sæt dig i biografens bløde sæder, læn dig tilbage og oplev et stormfuldt, mexicansk kærlighedsforhold…
Operabio viser i alt 8 operaer i sæson 2025-26 – næsten direkte fra den berømte Metropolitan-opera, nemlig i båndet udgave, som sendes til MusikTeatret og vises kun ganske få dage efter operaernes premierer i New York.
Billetter: 180 kr. Med i billetprisen følger en te/filterkaffe ad libitum og et stykke chokolade i pausen.
Det ikoniske kunstnerpar Frida Kahlo og Diego Rivera er centrum for denne opera. Berygtet for sit udsvævende og til tider voldelige liv giftede Rivera sig som 43-årig med den kun 22-årige Kahlo, som på sin side havde en tragisk ulykke i bagagen. Begge var stærkt engagerede venstrefløjs-idealister og markante kunstneriske stemmer – Rivera med sine freskoer og Kahlo med sine malerier, hvor hele 55 af 143 malerier var selvportrætter. Operaens univers er inspireret af parrets historie og også deres konkrete kunst.
Librettoen er skrevet af den Pulitzer-prisbelønnede Nilo Crus. Historien er formet som en omvendt Orfeus og Eurydike, hvor Frida Kahlo forlader det underjordiske for at genforenes med Diego. Parret genopliver deres intense kærlighed – passionen og smerten – inden de forlader de levendes verden.
Komponisten Gabriela Lena Frank er måske ikke så kendt herhjemme, men hun er absolut mere end blot en ”rising star” med adskillige priser og bestillinger på sit CV. Hendes musik er ofte inspireret af hendes peruvianske ophav, som hun er meget bevidst om. Hendes musik beskrives ofte somr sprudlende, fantasifuld og fuld af farver.
Musik: Gabriela Lena Frank
Libretto: Nilo Cruz
Catrina: Gabriella Reyes
Frida: Isabel Leonard
Leonardo: Nils Wanderer
Diego: Carlos Álvarez
Dirigent: Yannick Nézet-Séguin
Produktion og koreografi: Deborah Colker
Scenografi og kostumer: Jon Bausor
Lysdesign: Adam Silverman
Længde:02:48